news aktuell: Presseportal auch mobile verfügbar

Topaktuelle News via Handy

Die SDA-Tochter news aktuell hat eine neue mobie Version des Presseportals gestartet. Das verbesserte Angebot erkennt, welches mobile Endgerät genutzt wird und optimiert selbständig die Darstellung auf dem Display. Das erfolgreichste Webportal für Medieninformationen ist somit speziell auf internetfähige Handys wie iPhones und BlackBerrys zugeschnitten. Ausserdem können jetzt von unterwegs auch Bilder und Dokumente herunter geladen werden.

Mit dem mobilen Presseportal haben die Nutzer Zugriff auf Medieninformationen in Text und Bild in einem lesefreundlichen Handy-Format. Bilder und Grafiken werden als Thumbnail dargestellt. Die Meldungen sind nach Ressorts und Branchen unterteilt. Kontaktdaten wie Telefonnummern, E-Mailadressen sowie Links lassen sich bequem aktivieren. Ausserdem macht die mobile Volltextsuche das Recherchieren noch einfacher: Über die Bildschirmtastatur kann man alle im Presseportal verfügbaren Texte und Bilder durchsuchen. Um den neuen Service zu aktivieren, muss auf dem Handy lediglich ein Lesezeichen auf http://mobil.presseportal.ch gesetzt werden.

news_aktuell_mobile 

Kai Gerwig, Geschäftsführer von news aktuell (Schweiz) AG ist überzeugt, dass die Bedeutung internetfähiger Handys wie iPhones und BlackBerrys für die Übermittlung von Informationen noch stärker zunehmen wird: "Mit der mobilen Version des Presseportals fangen wir diesen Trend auf und passen unsere Services den Bedürfnissen von Medien und Öffentlichkeit an. Ferner erhöhen wir die Reichweite unseres Nachrichtennetzwerkes um einen zusätzlichen wichtigen Verbreitungskanal."

Google: Mehr als 1 Mio. Latitude-Nutzer

Google weiss was du letzten Sommer getan hast

Das war doch noch ein Superhammerfilm ;)..

Nachdem man in den vergangenen Wochen oft über das Thema Datenschutz gelesen, gesehen und gehört hatte kommt jetzt eine interessante News. Offensichtlich wurde Google Latitude für Google Mobile Maps innerhalb 1er Woche mehr als 1 Mio. downgeloadet.

According to Vic Gundotra - vice president of engineering:

The modern, cutting-edge mobile browser must comprise three key elements: The HTML5 core language specification, application caching and geolocation tools. He illustrated his argument by showing for the first time in public a new Gmail concept for smartphones that capitalizes on app caching to enable users to browse and search through messages even when the network connection is disabled. Gundotra also demonstrated a mobile search solution integrated with location, voice recognition and the device accelerometer to query "weather," automatically receiving a local forecast for the Barcelona area as determined via GPS.  Read the rest of the story ->

MoMo#5: Mobie User experience design

Mobile UI-DEV

Creating compelling experiences for mobile users involves marrying many elements. Technology must be hidden and the options offered clear, intuitive and simple. Achieving these objectives requires understanding of the user’s goals, the environment or context in which the service is most likely accessed, user capabilities, handset features, and the resources in the mobile network. In addition we will discuss the impact of new technologies for visual user interfaces, gestures.

Invited Speakers and Discussion Leaders:
  • Clive Grinyer, Director Customer Experience Cisco / Smart Design
  • Hans Kaspar Hugentobler, Founder & CEO Chen Hugentobler Associates / People centric innovation
  • John Rice, Head of UE consultant Swisscom / Mobile user experience
  • Nicolas Nova, Lift Lab, User research and design implications
  • Sibylle Peuker, Senior UE consultant, Strategy & Innovation Swisscom / Mobile user experience
When: March 2, 2009. 18:00 (programme begins at 18:30) to 21:00
Where: IBM Innovation Center, Vulkanstrasse 106, Zurich (5 min. from Altstetten train station)
Free event: Click here to subscribe

Swisscom: me2me - Startup gestartet

Voice- und webbasiertes Angebot für MNO's

Das Swisscom Startup me2me ist jetzt offiziell gestartet. Das Angebot ermöglicht dass der Nutzer via Mobile oder Device via Voice oder per Web auf seine eigen hinterlegten Informationen zugreifen kann. Dies in Funktion mit div. Features für das Suchen, Filtern, abfragen etc. Viel interessanter ist aber, dass der Nutzer via Voice Inhalte vom Webabrufen kann. Gemäss einem Blog-Post von Telco2.0 wird die Lösung hier in der CH bei der SBB (Fahrplanauskunft), Börseninformationen, Skireports etc. getestet. In einem Interview mit dem CEO von me2me wird das ganze erklärt. Eine Live-Demo-Video findet man hier.

me2me_mobile_web_voice

Medienmitteilung:


me2me AG, a wholly owned Swisscom venture, launched today with a mission to bring converged, voice-enabled personal messaging and Web services to the wide consumer market. Its flagship service, branded “me2me,” is designed to help users organise their lives by intelligently storing daily life information in a new way that links it to Web services, and makes it easy to find and act on.

me2me is currently in beta testing and operator trials in Europe and the US, will be launched in Autumn 2009. Offered as a subscription-based service to users, me2me is a simple solution that will generate new income for mobile and fixed line operators and improve subscriber loyalty.

me2me allows subscribers to:

• Use a single number to verbally store daily life information - those bits of important information that are always needed but often forgotten - and tag it with personal terms to make it searchable later
• Retrieve and organise information over the phone or with a free Web account
• Have information delivered by text message instantly
• Take complete control over their voice messages: edit, tag and organise their in- and outbox

Using me2me, subscribers can, for example, store lists of items they need to remember at the grocery store, ask me2me where the nearest store is for their items, and be reminded of certain items based on the time, their location, or a number of customisable ‘tags’ which can be set by the user.

Provided as a managed service to operators, me2me can be rapidly deployed at a minimum cost to enrich the subscriber messaging service experience. In addition, operators can select a choice of third-party services to offer to users, enabling them to retrieve information via the Web, which they may not have previously had real-time access to. For example, users can find out train schedules so they know when the next train home is leaving, or check the catalogues of large retailers to help compile their shopping lists.

Headquartered in Zurich, Switzerland, me2me AG started as an internal project at Swisscom, to research issues regarding the management of information complexity. In 2008, me2me AG branched out from Swisscom to form a separate mobile communications company, which is fully funded by Swisscom Ventures. Over the past 2 years me2me has received investment  in excess of €4.6million. Leading the charge of me2me AG’s innovative management team, who have over 45 years experience in the development, design and implementation of speech recognition technology, is CEO Peter Hauser, who spent eight years in senior executive positions with Nuance Communications.

“me2me is at the forefront of true convergence of voice and the Web. That market is currently limited to high-end smartphone devices, but today, me2me AG is about 18 months ahead of any competition in offering an intuitive service allows users to interact with the Web from any phone, regardless of make or model. There is no need to download software or upgrade your handset, all you need to do is call a number,” said Hauser.

Netsize-Guide 2009: Free Download

Mobile-Kopendium

Der neue aktuelle Netsize-Guide 2009 welcher eine Vielzahl von aktuellen Trends aus der mobile Biz-Branche abdeckt ist zum kostenlosen Download (nach Reg.) verfügbar.

The Netsize Guide is a comprehensive annual industry report, documenting the state of the global mobile content and services market. Drawing on in-depth research and exclusive interviews with industry executives and opinion-makers, it provides professionals an essential snapshot of the developments that have taken place and the trends that matter.


This year we go that one step further to explore the role of mobile in society and examine how companies are beginning to harness mobile – an always-on multitasking devices with GPS, a built-in payment channel and the ability to collect and transmit real-time data about what we browse and consume – to create hyperlinks between the real and virtual worlds and enable us to live, work and play in a state of hyper-connectedness.
netsize_guide_2009

Zusätzlich kann man ebenfalls kostenlos den Report International Mobile Data Charges 2008: A Pan-European report on the retail price plans for mobile internet and broadband services downloaden.

SBB: Mobile Ticket Angebot optimiert

Mobile-Ticketing mit Payment für Billette

Memolink:

Die SBB rückt näher zu den Kunden und macht das Mobiltelefon zum Billettschalter für unterwegs. Dank des neuen SBB MobileTicket Shops können die Kunden erstmals Fahrausweise bequem über Handy oder Smartphone auswählen und kaufen. Nach der einmaligen Registrierung stehen nationale Billette zum mobilen Bezug bereit. Die Abrechung erfolgt einfach über die Kreditkarte.

sbb_mobile_ticket_pay
Nach der Bezahlung wird das gültige MobileTicket auf dem Mobiltelefon angezeigt. Das Zugpersonal kann mittels 2D-Barcode-Leser den Fahrausweis direkt auf dem jeweiligen Mobiltelefon kontrollieren. Neben dem nationalen Billettsortiment sind auch Tageskarten zum Halbtax-Abo erhältlich. Das Angebot wird in Zukunft schrittweise weiter ausgebaut.

Um den SBB MobileTicket Shop zu nutzen, ist eine einmalige Registrierung im Ticket Shop auf www.sbb.ch/ticketshop notwendig. Die kostenlose Software lässt sich einfach auf Java fähige Mobiltelefone herunterladen. Nach diesen beiden Schritten ist der Billettschalter für die Westentasche bereit.

Die Applikation ermöglicht überdies benutzerfreundliche Fahrplanabfragen, welche die User des mobilen Fahrplans «SBB NaviGo» bereits häufig nutzen. Der Bezug von Fahrausweisen über das Mobiltelefon ist kostenlos, die SBB verrechnet die normalen Billettpreise. Beim Download der Billett- oder Fahrplandaten fallen lediglich die Kosten für die Datenübertragung an. Dabei gelten die Tarife der jeweiligen Mobilanbieter. Die Abrechnung der bezogenen Tickets erfolgt bequem über die Kreditkarte, die Downloadkosten werden durch die Mobilfunkanbieter verrechnet.